Nyomtatás

Szakértőből, szaktanácsadóvá képeznek…

 Kuna Lajos resize

  Az első szaktanácsadói képzéseken végre körvonalazódni látszik a tevékenységünk, az egységes rendszerben. A negyedik képzési napon az eddigi legnagyobb dilemmámra is választ kaptam: Harsona-szolfézs és rézfúvós tanár vagyok. Mit keresek én szaktanácsadóként – teszem azt – egy nagybőgő, vagy egy zongoraórán? 

A szaktanácsadó feladata – a jelenlegi helyzetben– elsősorban a minősülésre készülők, portfoliót írók szakmai segítése. (Viszont, ha a rendszer feláll, mindenki évente legalább egyszer kap egy szaktanácsadói látogatást.)

   De miről szól a portfólió? A nyolc kompetencia meglétének bizonyítása. Ebből csak az első „a szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás” néhány indikátora feltételez specifikus tantárgyismereteket. (A zenetanároknál a szaktárgyi tudással szokott a legkevesebb probléma lenni…) Tehát marad még hét kompetencia és a fejlődés irányának a fejlesztendő kompetenciák felismerésének a segítése.

A versenyszférában a tanácsadókat „coach”-nak nevezik. Az OFI által bevezetendő „Új tipusú” szaktanácsadás közel áll ehhez a népszerű szakmához.

Idézet Kropfné Knipp Mária képzési anyagából: A coaching kifejezés eredeti jelentése szerint edzést jelent, a coaching művelője a coach pedig edzőt, többségében vezetők- egyénre szabott tanácsadása, fejlesztése, támogatása.

A coach, mint tanácsadó a hozzá fordulókat személyre szabott programmal támogatja az előttük álló feladat megoldásában, általában olyan esetben, amikor a vezetőnek egy konkrét témában (pl. változások vezetése, egy új rendszer bevezetése) nehézségei adódnak. 

A coaching-alkalom laikus szemlélő számára egyszerű csevegésnek tűnhet, pedig voltaképpen egy hosszabb beszélgetés a vezető és a coach között, amelynek során a vezető felismerésekre jut, oksági következtetéseket von le, és eldönti, hogyan és milyen lépésekben fog a cél felé haladni. A coach nem hoz szakmai döntéseket, mert nem szakmabeli, de működésével hozzásegíti a döntéshozót az alternatívák szakszerűbb és pontosabb figyelembe vételéhez, a helyzet tisztázásához és a vezető számára optimálisnak tűnő saját döntés tényleges meghozatalához.

Szóval szeretnék jó „Pedagógiai Coach” lenni partnereim számára.